Kom nu in actie en teken de petitie!
Bekijk in browser
©© Szabolcs Csaszar

SPOEDACTIE: klik op de DOE MEE-knop en teken de petitie

Hongarije wil kritische organisaties aan banden leggen

Volgens de Hongaarse premier Viktor Orbán kunnen non-gouvernementele organisaties (ngo’s) die buitenlands geld ontvangen een gevaar vormen voor de veiligheid van de staat.

De partij van premier Orbán heeft een wet voorgesteld die ngo’s verplicht zich te registreren wanneer ze meer dan 24.000 euro uit het buitenland ontvangen. Ook moeten ze in hun publicaties vermelden dat ze ‘buitenlandse belangen dienen’. Voldoet de ngo niet aan deze regels dan kan sluiting volgen.

In werkelijkheid is de wet bedoeld om kritische ngo’s te intimideren, in een kwaad daglicht te stellen en tegen te werken. De autoriteiten hebben het al langer gemunt op critici van de regering.

Medio juni stemt het Hongaarse parlement over het wetsvoorstel. Een vergelijkbare wet heeft er in Rusland voor gezorgd dat tientallen mensenrechtenorganisaties zijn gesloten.

Vraag de regeringspartij het wetsvoorstel in te trekken. Teken nu de petitie!

Doe mee en teken! Doe mee en teken! Doe mee en teken!
petitietekst
To:
Prime Minister of Hungary, Viktor Orbán

Dear Prime Minister,

Please allow me to express my concern about the draft “Law on the Transparency of Organisations Funded from Abroad” which was submitted on 7 April 2017 by members of the governing Fidesz party.

The effect of this law will only be to stigmatize, discredit and intimidate NGOs. It will undermine the capacity of NGOs to promote and defend human rights and provide valuable services to people in Hungary.

I therefore call on the Fidesz party leadership to withdraw the draft law on NGOs. I further urge the authorities to ensure that NGOs can seek, receive and use funding from foreign and international sources without undue impediments, and to stop the stigmatization and intimidation of civil society organizations and human rights defenders.

Thank you for your attention to this urgent matter.

Yours sincerely,
Doe mee en teken! Doe mee en teken! Doe mee en teken!
contact | privacy | wijzigen gegevens
Doneer Doneer Doneer
Je ontvangt deze mail omdat je je hebt opgegeven voor Amnesty's Spoedacties. Als je deze acties niet meer wilt ontvangen, kun je je hieronder afmelden. Ontvang je deze mail op meerdere e-mailadressen? Geef dat aan ons door via dit wijzigingsformulier.

Afmelden

Postbus 1968 - 1000 BZ - Amsterdam