Taner Kilic, oud-voorzitter Amnesty Turkije komt vrij en omhelst zijn vrouw en dochters
© Amnesty International

Oud-voorzitter Amnesty Turkije is vrij!

Na meer dan veertien maanden gevangenschap is Taner Kılıç, voormalig voorzitter van Amnesty Turkije, vrij. Een rechtbank in Istanbul beval vandaag zijn vrijlating. Hij is terug bij zijn vrouw en kinderen.

Taner Kılıç liet in een reactie weten: ‘Ik wil iedereen bedanken voor de solidariteit die ze me getoond hebben. De gedachte dat mensen over de wereld, van Benin tot Noorwegen, onder de hete zon en in de vrieskou, mij steunden beurde mij op in de gevangenis. Het deed me beseffen hoe belangrijk internationale solidariteit is in de strijd voor mensenrechten.’

Amnesty’s secretaris-generaal Kumi Naidoo zegt in een reactie: ‘We zijn erg blij met dit nieuws. Het heeft ons meer dan een jaar campagne en strijd gekost om dit te bereiken. Taner is eindelijk vrij en terug in de armen van zijn vrouw en dochters.’

De strijd gaat door

‘Maar naast vreugde en opluchting voelen we ook verdriet, woede en onwrikbare vastberadenheid. Verdriet om alles wat Taner heeft moeten missen tijdens zijn wrede opsluiting. Woede dat de ongegronde aanklachten tegen hem en de Istanbul 10 nog steeds niet zijn ingetrokken. En vastberadenheid om onze strijd voor mensenrechten in Turkije voort te zetten en door te strijden voor de vrijlating van alle mensenrechtenverdedigers, journalisten en anderen die onterecht zijn gevangengezet in Turkije’s nietsontziende klopjacht.’

‘Vandaag vieren we feest, maar morgen zetten we onze strijd voort. We putten daarbij nieuwe energie uit het voorbeeld dat Taner zelf gaf: een man die weet hoe belangrijk mensenrechten zijn en bereid is zijn leven in het teken van de verdediging daarvan te stellen.’

Achtergrond

Taner Kılıç’ gevangenschap is kenmerkend voor wat in Turkije gebeurt. Veel mensenrechtenverdedigers zijn gevangengezet. Kılıç werd op 6 juni 2017 opgepakt. Tien andere activisten (de Istanbul 10), onder wie de directeur van Amnesty Turkije İdil Eser, werden een maand later gevangengezet. Acht van hen zaten vier maanden vast en werden in oktober 2017 op borgtocht vrijgelaten. Allen worden ervan beschuldigd lid te zijn van een terroristische organisatie, een beschuldiging die nergens op is gebaseerd. Taner Kılıç kan tot 15 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.

Meer over dit onderwerp